ČEZ osvětluje rizikové přechody. Ať tedy osvětlí dálnici

Je to už takový kolorit. Nějaký člověk, obyčejně v noci, přechází dálnici. A srazí ho auto. Člověk, místo aby přešel, pojde.

Dalším koloritem je chování elektrárenského molochu ČEZ. Obyčejně má peněz, že by si za ně mohl koupit Rumunsko, takže aby to nevypadalo tak blbě, čas od času zadá zakázku nějakému internímu kreativci, aby navrhl, jak zlomek přebytků rozdat veřejnosti. Tak se urodil plán na osvětlení vybraných přechodů v regionech. Má dokonce svou stránku.

Jistě jste už také takovým osvětleným přechodem projížděli. Jedete v noci pustinou a najednou se před vámi zjeví lampy velkorysé konstrukce svítící z obou stran na místo na silnici, jako by z něho měla každou chvíli přinejmenším odstartovat raketa s jadernou hlavicí. Hned víte, že lampy dodal HONOR BRNO, nahoře je to na nich velkým písmem napsáno. Je tedy opravdu čestné vědět, která firma neváhá převádět obskurní nápady zadavatele ve skutečnost.

Zmateni z toho, co jste právě viděli, minete o kus dál v obci pomníček zřejmě na památku člověka sraženého autem, na kterém hoří svíčky. Zadíváte se do zdroje plápolajícího červeného světélka, a v tom okamžiku vám před vaše zdaleka svítící auto ze tmy skočí zvěř lidské postavy, která zjevně chce mít svítící pomníček hned vedle. Překvapeni, že jste hluchého slepce nakonec nepřejeli, ani nezatroubíte.

Čím více svítících raketových sil uprostřed tmy, čím více hořících svíček v noci u silnice uprostřed obce, tím více přejetých lidí. Nic neodvádí pozornost řidiče tolik, jako zbůhdarma svítící statické objekty bezprostředně u silnice, nebo dokonce na ní.

Ale dobrá. ČEZ jednou rozhodl: budiž nad silnicí světlo. Ať tedy osvětlí dálnici od Prahy až do Ostravy. Že tam není přechod? Chce ČEZ zachraňovat životy, jak hlásá, nebo ne? Samozřejmě, že na dálnici není přechod nikde vyznačen. O to naléhavěji potřebuje autostráda osvětlení na každém metru! Člověk ji totiž může přecházet kdekoli.

Domnívám se přitom, že nejvíce nehod na přechodech se odehraje v noci v dobře osvětlených městech, kdy i přechod je dobře osvětlen. Bohužel člověk je schopen skočit pod auto v pravé poledne, a to vidí-li ho na kilometr daleko. Vypadá to, že pro mnoho lidí je přechod silnice jaksi fatální záležitostí – „teď, nebo nikdy!“, uvažují. „Teď“ je pro ně nejlépe okamžik, kdy je auto jedoucí 50 km/h pět metrů před přechodem.

Ale ponechme iracionalitu chodeckých účastníků silničního provozu stranou. ČEZ se rozhodl osvětlit přechody, já to kvituji. A ČEZu radím, že lepší nápad je osvětlit celou dálnici. Lidé ji v noci křižují až přehnaně často, navíc tam jezdí nesrovnatelně více aut, než kolik jich projede neosvětlenými přechody v obcích za celé roky. Pro tentokrát je tedy adept na iluminaci naprosto jasný, hledání nebezpečného neosvětleného přechodu v regionech může skončit, neboť nemá smysl.

***

Jaké budou benefity osvětlené dálnice? Lidé v ČEZu si budou moci mnout ruce, co udělali pro blaho společnosti, počet lidských přejetin na dálnici v noci možná dokonce skutečně klesne, když řidiči uvidí pod reflektory dálničních lamp chodce už zdálky, a spíše tak stačí přibrzdit a zabránit střetu. Na osvětlených parkovištích se prý taky méně krade, to jen tak, až vypukne oprava D1.

Hlavně se ČEZ dočká neskonalého uznání v zahraničí – cizokrajná média se budou rozplývat nad velkorysostí českého elektrárenského gigantu, a budou předpovídat, že hned ve druhém plánu ČEZ sníží lidem účty za elektřinu, protože má evidentně peněz na rozdávání.

Čeští škarohlídi budou sice tvrdit, že měl snížit ceny už dávno, a že to měl udělat namísto nějakého pochybného rádobyprospěšného osvětlování přechodů, ale s takovým kibicováním se velký ČEZ holt musí vyrovnat a smířit.

***

/EDIT@30. dubna 2013:
Případně může ČEZ začít s osvětlováním přechodů v Praze.

—————————————-



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
(1 hlasů, průměr: 5,00)

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Méně krav, zato více volů se štítky . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ