Exploze reklam na hubnutí velí zachovat zdravý rozum

Internetem obchází strašidlo – strašidlo toho, že musíte zhubnout

Na internetu se jako mor šíří reklamy na hubnutí. Jsou všude; i tam, kde by to člověk nečekal – na docela vážených zpravodajských portálech, byť vždy někde zastrčené.

Mám je dokonce i tady na svých stránkách, generátor reklam mi je sem podstrčil, aniž se mne zeptal na můj názor. Nemám z toho vůbec radost; tyto reklamy jsou mi opravdu protivné.

Tento člověk zhubnul - a navíc se jeho tělo smrsklo asi na 1,5 m

Tento člověk zhubnul - a navíc se jeho tělo smrsklo asi na 1,5 m

Chytře vymyšlená reklama pro snadné oběti

V duchu hesla „poznej svého nepřítele“ jsem na jednu takovou reklamu kliknul, abych se dozvěděl, kam mne zavede. Dopadlo to hůře, než jsem čekal. Zobrazila se mi pochybná německy psaná stránka (samozřejmě může jít o kamufláž; ve skutečnosti nám Němci žádný hubnoucí drek nabízet nemusí) nabízející zázračný preparát, dost pravděpodobně omítku nebo mletou křídu; obecně tzv. placebo (výrobek, který nijak neučnkuje, o kterém doufáme, že aspoň neškodí). Samozřejmě za určitý finanční obnos. Čekal jsem, že ta stránka bude aspoň česky.

Ale to asi není ani podstatné. Důležité je to, že jsou tyto reklamy chytře vymyšlené. V populaci je jistě významné procento lidí nespokojených (podle médií se dokonce stále zvyšuje) se svou váhou, která se jim zdá (samozřejmě, že často jde o pouhý dojem, utvářený médii) přílišná. Ti, jenž řeší svou váhu, a současně mají dostatek peněz nebo času na zabývání se svou hmotností, už si pravděpodobně zaplatili svého soukromého dietologa, nebo aspoň sami vymysleli, jak se přebytečných kil zbavit. A na pochybné reklamy na hubnutí zvysoka kašlou.

Nemáte čas ani peníze na hubnutí? Kupte si šmejd z reklamy, ať zhubne aspoň vaše peněženka

Ovšem co ti, co finančním ani časovým dostatkem neoplývají? Právě na tyto lidi jsou zaměřené tyto hloupé „hubnoucí“ reklamy. Oni na reklamu kliknou, že se aspoň podívají, o co jde. Už to je částečná chyba. Pokud takhle klikne spousta lidí, hloupá reklama vykáže těm, co si ji zadali, určitý finanční zisk; nezávisle na tom, jestli z ní lidé hned poté odejdou.

Ovšem nemalá část lidí si „zázračný“ hubnoucí přípravek – přes všechny pochybnosti, které stránka, kde se tento nabízí, vzbuzuje – koupí. Přece je ta stránka v němčině, to už je nějaká záruka! Domnívám se, že reklama je chytře vymyšlená tak, aby si hubnoucí přípravek koupili hlavně nevědoucí nebo zoufalí lidé, kteří se nebudou zlobit, když přípravek fungovat nebude. Je to podobné jako s podvodnými spamovými e-maily, které vám nabízí „výhru“ čehokoli. Na ně také zareaguje málokdo, ale když už zareaguje, je to skutečně výhra – samozřejmě pro toho, kdo vás tím e-mailem napálil a vyloudil od vás peníze.

Stupidní „hubnoucí“ reklamy přišly asi z Ameriky (obecně ze západu), kde byly na různých zábavních serverech k vidění už před několika roky. Je vtipné, že zachovávají hloupou formu: „Dodržuj tato jednoduchá pravidla:“, která vybízí, aby na reklamu člověk klikl, aby se dozvěděl, která jednoduchá pravidla to tedy jsou. Inu ta, která jsou k nalezení všude jinde na internetu nebo v odborných publikacích. Na stránce, kam vás reklama odkáže, se je zásadně nedozvíte.

To je tedy jeden aspekt, který mi vadí. Že reklama na hubnutí si vybírá své snadné oběti. Jistě jich nebude moc, ale i to málo vždy potěší ty, kteří vám prodali zázračné tablety, po kterých budete na 99 % chudší jen finančně, a nikoli hmotnostně.

Mohou být reklamy na hubnutí skutečně nebezpečné? Ano

Zadruhé – reklamy na hubnutí zcela jistě nejsou v souladu s bezpečnými lékařskými principy a postupy. Samy reklamy vždy malým písmem uvádějí, že zázračné hubnoucí přípravky jsou „doplněk stravy“ a nikoli oficiální lékařský produkt, a že nezaručují zhubnutí – to aby se vyhnuly případným sporům.

Nedivil bych se tomu, aby si hubnoucí přípravky z reklam zvládla objednat (případně i potajmu zaplatit) mládež ve věku 13 až 18 let, sama finančně nesvéprávná. Samozřejmě to se týká zejména dívek, neboť pro chlapce v tomto věku je postava s ideálními mírami, BMI a silikonem zdokonalenými prsy především realitou z porna, nad kterou se srdečně zasmějí u notebooku s kamarády ve škole. Na dívky však tou dobou odevšad útočí reklama na ideální ženské tělo (přesto, že mnohé dívčí pubertální časopisy se snaží záležitost váhy uvádět na pravou míru), kterou si nezřídka interpretují tak, že by měly být hubenější, než jsou.

Podle mého názoru není přitom nic nevhodnějšího, než se v tomto vývinném věku pokoušet agresivně usměrňovat svou váhu. Jako by nestačily výkyvy pubertálních dívek v mentální oblasti. Natož proč horečným tělesným změnám, během kterých se v pubertě BMI mění jako počasí v Tatrách, dávat kontra uvědomělým hubnutím? Nejedna dívka si tak koleduje o zbytečné zdravotní problémy, byť v lepším případě přechodné – např. s ledvinami.

Zásadní problém „hubnoucích“ reklam

Pokud pochybné reklamy na hubnutí cíleně nedokáží odfiltrovat zmatenou pubertální mládež, která si jejich přípravky může zakoupit, je to opravdu špatně. Důkazy pro to nemám (vlastně proč taky – reklamy jsou z hlediska zákonů jistě naprosto legální), nicméně ani na okamžik se nedomnívám, že by tomu tak nemohlo být.

Komu jsou „hubnoucí“ reklamy snad skutečně určeny

Primární cílovou skupinou těchto hubnoucích reklam jsou nicméně lidé mezi 20 a 50 lety, kteří dávno mají svůj rozum a dávno už o něj taky stihli přijít vlivem médií a reklam, na které tolik dají. Z valné většiny ženy; divil bych se, kdyby muži.

Ženy, které v dobré víře kliknou na pochybné hubnoucí reklamy, už zřejmě byly v životě zklamány – v práci, ve vztahu, nakonec i svou váhou, takže jim nic nebrání nechat se zklamat klamavou reklamou. Na jednu stranu takový nekomplikovaný postoj a přístup obdivuji a snad i oceňuji – o co by byl svět lepší, kdyby v něm, zvláště v dnešní době, nebylo rafinovaných lidí?

„Hubnoucí“ reklamy ať pojdou hladem

Domnívám se však, že hloupá reklama na hubnutí, dokonce neetická v několika směrech, které jsem zde rozebral, si zaslouží být přehlížena, a to i těmi lidmi, na které tak sebevědomě a cynicky míří; těmi, kteří se jí cítí být osloveni.

Za tuto reklamu se vám omlouvám

Pokud na mých stránkách vidíte reklamu na hubnutí, vězte, že s ní nemám nic společného. Mně osobně ta reklama jenom připomíná, abych se občas najedl, když píšu dlouhý článek jako je tento. Většinu času mne ale pouze otravuje, stejně jako vás.

Nechci tu nikoho vidět hubnout

Čtenářům a zejména čtenářkám svých stránek bytostně nedoporučuji jakékoli hubnutí, s výjimkou diety nařízené lékařem.

Mimochodem, taky jste někdy ze zvědavosti rozlouskli lusk hrachu, který šel sotva otevřít, a tam spatřili natěsnané hrášky, nakynulé do hranaté podoby? Mně připomínají obličej už velmi obézní ženy. Ochutnali jste takový hrášek? Chuť má hořkou, nepodobající se chuti hrášku; já osobně ho hned vyplivnu, protože si nechci kazit chuť hrachem, který se nepodobá. Ale co chci říci – znám lidi, kteří ani takto přezrálým hrachem nepohrdnou. Jako by rozdíl v chuti nevnímali zdaleka tak zásadně jako já.

Nerad slyším, že krása je relativní, ale opravdu – pokud si ženy myslí, že jejich ideální váha je 40 – 70 kg, podle toho, jestli měří sotva metr a půl, nebo dva, já si myslím, že ideální váha je o 10 kg vyšší. A výška o 10 cm nižší. Tak. Která má 100 kg a víc, už asi nedá na názor o třetinu lehčího partnera, a hledá sobě muže metrák dvacet, aby si vedle něj připadala jako proutek. Leckdy jsem ale překvapen (kdysi když jsem se nudil, prohlížel jsem si profily na lide.cz), že ani magická 100kg hranice se – a to je mé oko velmi kritické a citlivé na rozpoznání skutečnosti – nemusí vylučovat s objektivní krásou. A ti relativisti s metrákem dvacet by řekli 150 kg. Tak.

***

Hubněte na facebooku - vhodným ořezem fotografie



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
(1 hlasů, průměr: 5,00)

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Média, Ostatní se štítky . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ