Google chce vědět, co návštěvníci vašich stránek hledají. Ale nechce, abyste to věděli vy

1. března 2012 Google změnil smluvní podmínky používání svých služeb a stránek (a že jich je požehnaně). Nic moc se pak nedělo, ale všem znalým lidem bylo jasné, že

půjde o pozvolné a pokoutné přesunutí vědomostí, obsahu a v první řadě zisku z kapes uživatelů Googlu (webmasterů a dalších lidí profitujících ze svého webu) do kapes samotnému Googlu a různým zpupným korporacím. Neboť co jiného má vytáhnout svět z finanční krize? Budování státu, progresivní ekonomická politika? Pche! Zisky korporací. Tedy těch pár procent, které korporace možná ve své dobrosrdečnosti utrousí státu.

Ale zpět od politiky k praktikám Googlu (byť spolu tyto dvě veličiny začínají dnes velmi povážlivě souviset; vlastně jsou jako spojené nádoby).
Začalo to nenápadně – pod rouškou bezpečnosti se začal na stránkách googlu v hojné míře používat protokol https. Samozřejmě však šlo pouze o to, aby si Google lépe zabezpečil cenné informace, co kdo hledá, pro sebe.

Kde webmaster dřív viděl, co návštěvník hledá, nyní neviděl nic. Viděl jen to, že se na jeho stránky dostal z Googlu, což má asi takovou informační hodnotu, jako když na sklenicích medu stojí provokativní dada: „Med ze zemí ES i mimo ES“.
Na podzim 2012 Google zavázal oči webmasterům ještě více; webmasterskou slepotu rozšířil i na vyhledávání obrázků. Ale stále ještě to nebylo ono.

Na přelomu ledna a února 2013 (je zajímavé, ale doufám, že jenom náhodné, že datum koresponduje s českou kocovinou po volbě prezidenta, kdy byl český internet zahlcen všemožnou agitací, která si z pohledu politiků a dalších „kapitánů státu“ jistě říkala o usměrnění, neřku-li cenzuru) dosáhlo sebevědomí vyhledávače Googlu vrcholu.

Stručně – Google si přivlastnil veškeré vaše obrázky. Dříve návštěvník, aby si zobrazil obrázek na vaší stránce, musel na tuto stránku automaticky kliknout. Tam pak také našel obrázek v patřičném kontextu.

Nyní návštěvník nikam klikat nemusí (lépe řečeno nesmí – Google to zkrátka nechce). Obrázek se mu otevře na samostatné stránce Googlu. K tomu, aby viděl kontext obrázku, musí návštěvník navíc kliknout na příslušné tlačítko, které ho zavede na stránku s obrázkem. Ale návštěvník to neudělá, protože je zmaten. Zmaten z toho, že hned napoprvé nevidí obrázek ve svém kontextu na stránce. Webmaster je pak rovněž zmaten, protože nevidí, jakým vyhledávacím dotazem se návštěvník k jeho obrázku dostal. Co víc, skoro už nevidí ani, zda vůbec se návštěvník k obrázku dostal.

Google tak kompletně nasadil návštěvníkům i webmasterům stránek slepecké brýle. Se všemi informacemi, které se týkají vyhledávání (četnost vyhledávání, přesné znění dotazu, trendy hledání v rámci doby…), teď může operovat pouze Google a korporace, které s mají s Googlem jakousi smlouvu. Pro všechny ostatní budou tyto informace nedostupné.

Smlouvu o nás bez nás – o všech uživatelech internetu, ovšem bez jejich vědomí. Není pochyb, že se jedná o cenzuru. (Škarohlídové budou samozřejmě namítat: 1. „vše se vyvíjí, vše je relativní“ a 2. „ať si Google klidně cenzuruje, má na to právo, internet je jeho výsostným prostorem“ a svobodně uvažujícím lidem z nich samozřejmě bude špatně.)

Hlavní nebezpečí nového trendu vidím v tom, že o tom, co návštěvníci hledají, ví jenom Google a na něj navázané korporace. Kdybych chtěl být konspirativní, napíšu, že to ví Google a vláda vašeho státu (který mimochodem není váš, ale korporací). A ono to asi nakonec nebude daleko od pravdy.

Moloch – ať už si pod ním představíte cokoli – tak může sledovat trendy ve vyhledávání. A podle toho se zařídit – zpřísnit cenzuru, upřednostňovat jiné výsledky hledání, a tak dále.
Takové chování popírá princip svobodného internetu, kdy Google má pouze sloužit návštěvníkům, aby našli co hledali. Má tu být pro návštěvníka. Ne proti němu, mást a tupit ho ve prospěch svůj a korporací.

Není divu, že se proti chování Googlu lidé bouří – na angloamerických webech jsem již našel hojné debaty na téma nového „oslepeného“ vyhledávání. Na českých internetech jsem zatím našel povážlivě slabou diskusi; dobré shrnutí jsem našel pouze na jediném webu fotografa Droždího (s dost zvláštní adresou http://drozdi-foti.prodam-chalupu.cz/ ), tak ho zde uveřejňuji (je také zvláštní [nebo vlastně - není?], že toto shrnutí je Googlem obtížně vyhledatelné).:

—————————————-

Google, přestaňte zneužívat moje fotky! / Google, stop abusing my photos!

Aktualizováno 2013-02-05
Google dál ojebává a mlčí

Zatímco na blogu Googlewebmaster centrále, viz link výše, naskakují komentáře rozhořčených autorů či správců obrázkového obsahu internetu, Google mlčí. Mezitím, stahovači, hotlinkovači a jiní vyčůránkové tunelují nechráněné soubory…

Podpořte petici žádající Google o zastavení zneužívání práv vlastníků obrazového obsahu To Google: Stop Hotlinking Copyrighted Images of Web Publishers
Aktualizováno 2013-02-04
Google zabíjí ojebává webmastery

Google spustil po 23.1.2013 nový způsob zobrazování výsledků hledání v kategorii Obrázky. Nově se náhledy obrázků ve výsledcích objeví na jedné stránce. Po kliknutí na vybraný obrázek se objeví pruh přes celou šířku obrazovky s náhledem vybraného obrázku ve větší, nebo originální velikosti, pouze se zvýšenou JPG kompresí. Po pravé straně obrázku jsou tři tlačítka:

„Navštívit stránku“…zobrazí se původní stránka s obrázkem se vším všudy, web získá návštěvníka
„Zobrazit originální obrázek“…zobrazí se jen samostatný obrázek na bílém podkladě (v url je např. mujobrazek.jpg)…původní web kromě obrázku nezobrazí žádný další obsah, pouze ho zatíží traffic
„Podrobnosti obrázku“…vyhledávání se jakoby zopakuje, Google podle několika kritérií nabídne výsledek hledání podobných obrázků

Kliknutím na zvětšený obrázek se zobrazí původní stránka s obrázkem.

Zkuste si to třeba na výrazu Affensteine (mám tam asi šest fotek)… Vyhledat Affesteine v novém Google-Obrázky
Co znamená A faster image search pro webmastery?

Po kliknutí na výsledek hledání zůstává potenciální návštěvník stále v prostředí Googlu. V drtivé většině ho zobrazený výsledek uspokojí.
Přidaná hodnota v podobě textu, dalších obrázků apod ztratila význam
Návštěvnost webů generovaná z vyhledávání Google-Obrázky klesla na méně než 10%. Mohla klesnout ještě níže, kdyby nový způsob zobrazování podporovaly starší prohlížeče IE7 a spol.
Příjmy webmasterů z provozu webů s majoritou obrázků znatelně klesly
„Zobrazit originální obrázek“…zobrazený obrázek není nikterak chráněn z původní stránky, dá se z prostředí prohlížeče zkopírovat, hotlinkovat apod

To co Google spustil považuji za nemorální parazitování na práci tvůrců obsahu a porušování autorských práv.
Prostě ojebávačka

—————————————-
censorship censored google cenzuruje výsledky



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
(2 hlasů, průměr: 5,00)

-


Loading ... Loading ...
Příspěvek byl publikován v rubrice Méně krav, zato více volů. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

VLOŽIT KOMENTÁŘ