Kampaň ODS z fotobanky

Žena z obalu od sýra, kaše... a z fotobanky

Zejména v posledních letech je rozšířeným zvykem stranických PR agentur používat, pro zvýšení vábnosti inzerované politické strany, profesionální vyretušované fotografie lidí a rodin z fotobank.

V roce 2009 přišla ODS v předvolebních novinových inzerátech se zoufalou rodinou Larisy Lofitské (Larisa Lofitskaya) s názvem „Family Difficulties“ z fotobanky shutterstock.com:

Fotobanka v kapani ODS

Rodina z fotobanky v kampani ODS

Média – a možná nikdo další v republice – si směšného použití ruské rodiny z fotobanky v agitpropu ODS, narozdíl ode mne, nepovšimla. (Už tehdy mi přitom přišlo komické, že v celé ČR neexistuje česká rodina, která by za úplatu sehrála podobně tristní scénu ve své kuchyni.)

Zato přišla se „skandálním“ odhalením – na předvolebním letáku ČSSD byla silnice z fotobanky. Kdyby tvůrce letáku silnici vlastnoručně namaloval na počítači, zřejmě by média zase ČSSD vytýkala nedostatek socialistického (pardon, demokratického) realismu.

Blíží se teď volby, a opět tak máme co do činění s lidmi z fotobank, kteří volí ODS. Není pochyb o tom, že dokonalé fotografie chlapíků v jejich přirozeném pracovním prostředí pocházejí z komerčních obrázkových hostingů.

ODS nyní sází na velmi podbízivou kampaň, jejíž celý nosný motiv ovšem není vlastní. Modří kreativci si vystačili s mediální dezinterpretací slov stínového ministra Mládka z ČSSD, která udělala pro potřeby vládnoucích stran z živnostníků „parazity“. Protože je tedy celá kampaň ODS založena na popírání názorů (navíc fiktivních) konkurenční politické strany, jde o klasickou negativní kampaň. Ale to nevadí, český politický boj udělá nosné téma i z ničeho.

Na mediálně překroucený Mládkův výrok reagují dva muži (jistě přibudou další, ba žena se objeví) – vinař Tomáš Fiala a truhlář Martin Prokop. Všimněme si jmen – znějí jaksi moderně a silně; příjmení zase podezřele pražsky (kdejsme.cz nicméně udává hlavní ložiska Fialů u Plzně a Prokopů u Humpolce).

Do reklam se dnes obsazují lidé přísně specifického vzhledu, aby se s nimi identifikovala cílová skupina (někdy je to až komické – u reklam na banky si všímejte fyziognomických rysů herců a toho, že snad nikdy nemají modré oči: ODKAZ (komerčka), ODKAZ (érbank), ODKAZ (fijo)). Nejinak je tomu u těchto reklam ODS. Takto si tedy modří představují své typické voliče, které prosí o hlas – vždy ležérní sexy vinař, respektive tvrdě pracující truhlář s vizáží ňoumy, ale zato s živnostenským listem.

Oba muži s udávanými profesemi podle firmy.cz přitom skutečně existují – T. Fiala je vinařem v Hustopečích a M. Prokop truhlářem v Otrokovicích.

Vinař z fotobanky v kampani ODS

Vinař z fotobanky v kampani ODS

Truhlář z fotobanky

Truhlář z fotobanky. Zjistíte-li, jakou fotobanku ODS použila tentokrát, dejte vědět.

Na badoo.com se pak dozvíme, že otrokovickému truhláři Martinu Prokopovi je 29 let, a že vypadá docela jinak, než bledý ulízaný černovlasý tlouštík, kterého vzhledem k těmto atributům tipuji na Rusa z fotobanky (že by opět Lofitskaya?).

Potom můžeme směle pochybovat o autenticitě snímku vinaře Fialy z Hustopečí; v jeho fotogenickém výrazu sice tuším jakousi moravsko-slovenskou hrdost lidí od Břeclavi, ale homosexuálně dokonalá kompozice fotky odkazuje na fotobanku, byť ani jednoho z těch dvou ODSáckých živnostníků jsem zatím na internetu nikde nenašel.

Divil bych se, kdyby Tomáš Fiala vypadal tak skvěle, že by neměl na internetu byť jediný svůj portrét. V jeho případě lze ovšem narazit pouze na FB-stránky (verze 1, verze 2) jeho vinařského obchodu bez vlatní podobenky. (U druhého profilu byla ještě nedávno uvedena facebooková hláška „Pracoval ve společnosti živnostník“, což je zvláštní vzhledem k Fialově živnostničení v kampani ODS, a taky k tomu, že kdybych já měl obchod s vínem, sotva bych sebe nazýval živnostníkem, ale spíš obchodníkem s vínem.)

Je také zajímavé, že oba živnostníci pocházejí z jižní Moravy, kde má silnou voličskou základnu ČSSD, a stranickou zase ODS, která zde proto musí být velmi (kontra-)aktivní. Že by za kampaní o živnostnících nestálo pražské oddělení, ale moravská pobočka ODS? Každopádně by mohlo být zajímavé, kdyby se přihlásili skutečný vinař Tomáš Fiala a truhlář Martin Prokop, s tím, že ODS nikdy nevolili, a že požadují finanční náhradu újmy na pověsti, nebo stažení všech billboardů. (Koneckonců něco podobného se povedlo jakési vdově po – skutečném – akademiku Filipovi na seriálu Návštěvníci.)

Zatímco demaskuji vykrádání fotobank modrým týmem ODS, na iDnes se rozhořel článek o tom, že i Vít Bárta používá pro potřeby strany Věcí veřejných služeb fotobanky. Tazatel se v anketě ptal asi pěti různě složitých lidí, jak smýšlí o osudu dalšího „Lájose Bácse“ ODS, odpovědí mu ovšem byla vždy velice sofistikovaná obžaloba s řečnickými otázkami; všichni dotazovaní se zdáli být o nepatrné politické kauze zcela informováni. Nebylo obtížné dekódovat, že anketa je podvrh, někdo pak dokonce zjistil, že jsou podvržené i snímky dotazovaných, které měly podivné anketě snad dodat na přesvědčivosti.

Věci veřejné - podvržrená anketa

Věci veřejné - podvržrená anketa

Vyvstává téměř filosofická otázka: „Zlepší se česká politika, když strany přestanou v předvolební kampani používat laciné obrázky lidí z fotobank?“, kterou můžeme převrátit do ještě ožehavější roviny: „Zlepší se česká politika, když si konkrétní lidi nechají zaplatit za to, aby v kampani mohli důvěryhodně reprezentovat danou politickou stranu?“. Odpovědí je téměř jistě stejně filosfická odpověď: „To sotva.“ Současná realita nicméně jenom skvěle dokresluje tristní stav politiky, kdy se zdá, že politici už nechtějí mít nic společného s reálnými lidmi. Už naprosto prokazatelně s nimi nechtějí přijít do styku ani straničtí reklamní grafici.

Čím provařenější a rádoby-sofistikovanější mediální kampaně strany používají a čím přesněji je cílí na občany, tím je politika rok od roku horší. Směšný byl pohled na Nečase, kterak byl ve volbách 2009 vyobrazen na plakátech po vzoru kampaně Davida Camerona v Británii – v rozhodné póze na pódiu, za ním rozmazané sedící publikum, pod tím stejně plytké (rádoby úderné) volební heslo.

Děsím se, s jakým stupněm dokonalosti kampaně přijdou reklamní tvůrci předvolebního boje nyní. Pravděpodobně s nějakou zatím nejdokonalejší, která se již osvědčila v Británii nebo Izraeli; koneckonců předvolební marketingoví mágové velkých stran téměř vždy spoléhají na šablonu ze zahraničí, především z Británie, Ameriky a Izraele (toto jsou obvyklé země, kde čerpá inspiraci ODS; neptejte se mě, vůbec nevím, proč zrovna tyto).
Už teď je jisté, že se to neobejde bez obrázků z fotobank.

//EDIT @ 2013-10-11:
Článku si všiml někdo z reklamní agentury Ewing PR, která stála za lékařským happeningem Děkujeme, odcházíme, a hned dal odkaz na článek na FB, o tom, že KDU-ČSL aktuálně opět použila tentýž obrázek nešťastné rodiny, který už dříve použila ODS a který zde uvádím. Co je zajímavé, stávková pohotovost lékařů nyní opět visí ve vzduchu. Lékaři, jejich vyčerpávající povolání a (ne)odpovídající platové ohodnocení, to je vždy ožehavé předvolební téma.

Vlastně se divím, jaktože na nás před volbami z plakátů shlížejí „živnostníci“, kteří se dávno naučili obejít bez pomoci státu (neboť tato za mnoho nestojí), a ne lékaři a zdravotní sestry, jejichž pracovní i platové podmínky přeci jenom závisí na státu – respektive na tom, jak se vyspí nějaký zubař ve funkci ministra zdravotnictví – trochu více.

EDIT @ 2013-11-20. Tak v tom lítá i ČSSD. V předvolebních letácích použila fotku zesnulé důchodkyně, zjistil Týden.cz.



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
0 hlasů, průměr 0.00

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Média se štítky , . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ