Kdo kácí lesy na Dačicku a Slavonicku?

KulatinaKoncem července 2013 postihla východní část okresu Jindřichův Hradec menší větrná smršť. Pár týdnů poté se v postižených lesích rozjely těžební práce, trvající dva měsíce, po které bylo lidem zakázáno vstupovat do lesa. Ovšem od té doby těžba v lesích na Dačicku a Slavonicku pokračuje docela konstantním tempem, což je patrné ze zvýšeného výskytu kamionů se dřevem projíždějících po místních silnicích; tak vysoký tranzit nebyl nikdy dříve pozorován.

Jako by rok stará větrná smršť byla startovním výstřelem k intenzivní těžbě dřeva. Druhým takovým výstřelem mohou být teoreticky ‘církevní restituce’, ke kterým lze zřejmě, z podnikatelského hlediska, přistupovat dvěma způsoby: 1.) rychle les vytěžit, než připadne církvi; 2.) těžit les poté, co připadl církvi, která požádala o jeho vykácení.
Třetím výstřelem jsou konečně – jako vždy – evropské dotace. Běží teď jakýsi program na ‘obnovu’ lesa – rozuměj: na jeho vykácení a vysázení nového porostu. Vykácí se smrkové monokultury, a zasází se znovu smrkové monokultury. Už nikdy nikdo nebude chtít slyšet úvahy o smíšeném lese, který měl nezdravé lány smrků nahradit. Rychle rostoucí smrk kácet, rychle rostoucí smrk sklízet, dotace inkasovat.

Při pohledu na Mapy.cz si nemůžeme nevšimnout úhledných vykácených políček zvláště v lesích poblíž Slavonic; zřejmě na spadnutí je intenzivní kácení lesů okolo Javořice, neboť už se uvažuje o jejich oplocení jakýmsi ohradníkem, což mezi řádky můžeme číst jako zvýšení zájmu o cenné území.

Které společnosti na Dačicku a Slavonicku dřevo těží? Jediná projížďka autem odhalí firmy s názvy, které leckdy ‘důvtipně’ spojují češtinu a angličtinu.:

  • Czech Canada (kamion)
  • Daja Wood (kamion)
  • FotestTech (kamion)
  • Les-system (kamion)
  • Wotan Forest (Škoda Octavia combi)

Zvláště s prázdnými návěsy jezdí někteří řidiči těžařských společností jako závodníci, po tranzitech dřevem naložených kamionů není nouze o utržené krajnice. Horentní výskyt kamionů se dřevem lze přitom v současné době pozorovat na silnicích v celé oblasti vymezené městy Pelhřimov–Jihlava–Jindřichův Hradec–Jemnice (ale jistě i jinde…).
Dřevo se ponejvíce, jak praví i lidová moudrost, zřejmě vozí k lukrativnímu zpracování do Rakouska. Že se ze zisku většinou financují obecně prospěšné služby a stavby, vedoucí k dalšímu rozvoji oblasti (turistická centra, ale např. i rozhledny), se směle nedomníváme; to už spíše na mýtinách obratem vzniknou ulepené wellness hotely a další podivnosti prudce soukromého rázu.

Rakouská pila za 4 miliardy má vzniknout u Vodňan; je to docela strategické místo, aby se tam sváželo dřevo ze spádové oblasti vpodstatě celých zalesněných jižních Čech – z nejzápadnější Šumavy, ale i z lesů Dačicka a Jemnicka na východě. Zisk poplyne samozřejmě Rakušanům (s drobnou provizí českým dřevopodnikatelům se počítá).

České pořekadlo ‘Nosit dříví do lesa’ znamená dělat zcela zbytečnou činnost, která se nevyplatí. Jeho opakem je nyní pořekadlo: ‘Vozit české dříví do Rakouska’.

Aktualizováno 28. dubna 2014:
Dřevem naložený kamion fy Pila Markvartice v Řečici – přijel silničkou od Mysletic.



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
0 hlasů, průměr 0.00

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Obyčejný život, Ostatní se štítky , , . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ