Ortel Počátky 4. 9. 2015: foto ✠ recenze

Příznivec Keltů zdraví slunceV pátek 4. září 2015 se v malé obci na Vysočině konal koncert známé rockové skupiny. Samozřejmě jsem si jej nenechal ujít a pořídil pár fotek.

Recenze:

Tak tedy 8 krátkých procesů. Pardon, odstavců. Do Počátek jsem přijel od jihu, což se mimochodem ukázalo být jako velmi šťastná náhoda. Zřejmě šlo totiž o jediný směr, na který nebyly alokovány policejní hlídky, snad pro jejich akutní nedostatek. Na krátké trase skrz centrum města se mi pak podařilo doslova prosmýknout se mezi třemi policejními hlídkami lustrujícími návštěvníky na přítomnost zbraní. Policisté se svými vozy překáželi u sokolovny a na předem vytipovaných příjezdech do města; že mne nezastavili, jsem kvitoval s nebývalým povděkem. Ne že bych snad neměl v pořádku lékárničku, ale přeci jenom jsem si přijel poslechnout hudbu a ne hlas zákona. Zaparkoval jsem v ulici u náměstí a okolo kina, které jsem v duchu překřtil na skino, jsem hbitě zamířil k sokolovně.

Padl mi do oka člověk v zelené vestě, který v mých představách budil dojem policejního lustrátora účastníků koncertu, ale než jsem přišel blíže, někam zmizel. Hudba hrála, však už bylo pár minut po dvacáté hodině. Před otevřenou sokolovnou postával dav lidí. Vkročil jsem dovnitř s otázkou, zda si mohu zakoupit vstupenku, když už je uvaděčky měly tak pěkně vyřazené na stolku. Ouha, prý vyprodáno. Až do přestávky jsem tedy postával venku a snažil se něco vyfotit.

Mého zápolení s fotoaparátem starším než židovská otázka si všimla mladá dáma postávající v hloučku se svými kumpány. «S náma, nebo proti nám?» vyhrkla na mne roztomile pochybovačným tónem. Ihned jsem svou existenci musel uvést na pravou míru. Hájil jsem se tedy, že s tím krámem v ruce a ve vytahané mikině s kapucí možná vypadám jako Vít Hassan nebo někdo z antify, ale rozhodně nejsem nikým takovým. Odpovědí mi byl pobavený úsměv, ale také ujištění, že vstupenky ještě jsou k mání. Mírně zmaten, avšak o to více odhodlán jsem tedy znovu vkročil do sokolovny – a s absolutní samozřejmostí obdržel lístek za 200 Kč a nezbytný pásek na ruku.

Uvnitř jsem si všiml jediného dalšího výtečníka s rozměrným fotoaparátem v ruce – ten byl ovšem označen zelenou vestou s nápisem «fotograf», nejspíš to byl ten samý člověk, kterého jsem už dříve zahlédl venku. Muž s fotoaparátem vyběhl na pódium a motal se kapele za zády, blýskajíc směrem do publika. Promo fotograf Ortelu? Policejní fotič? Kdoví… Tvorba Ortelu mne až doposud míjela, avšak venku jsem si již stihl vytvořit obraz o hlavních tématech a kompozici textů. Je to tedy takový Orlík přiškrcený snahou vejít se do zákonů ČR a také snahou o politickou aktuálnost, pomyslil jsem si. A myslím si dosud – hlavně poté, co jsem si podrobně poslechl skromných osm písní z nejnovějšího alba Defenestrace, které jsem zaplatil návštěvou koncertu na serveru ulozto.cz.

Když zpěvák mezi písněmi řečnil o tom, že hrají i pozitivní písničky, což podtrhoval pro mne nečekaně jemným mluveným projevem, myslel jsem, že jsem na koncertu Tomáše Kluse. Ale pak se rozeřvaly kytary a svět byl zase v pořádku. Nepokládám se za někoho, kdo by mohl objektivně posoudit nazvučení, ale zdálo se mi, že aparatura byla snad nastavena na koncert Michala Davida, který byl zvažován místo Ortelu. Bubny a basy byly v pořádku, ale kytara mi zněla popově bez hloubek i výšek. Bylo to zřetelené na závěr koncertu, kdy si střihli sólo bubeník s kytaristou. Bubeníkův part byl – tedy kromě toho, že zněl naprosto africky – v pořádku, ale místo české Metalliky se pak z pódia linul plochý skřehot jako z reproduktoru mobilního telefonu. Ale možná jsem byl jenom příliš střízlivý.

Ve skutečnosti nemám koncertu co vytknout, hudba byla výtečná a vlastně je mi velmi sympatické, že tak věhlasná skupina vážila cestu na chudou Vysočinu až z města Věry Tydlitátové. Pokud jde o obecenstvo, nejhojněji byli zastoupeni dvacátníci až třicátníci, nebyla nouze o posluchače či posluchačky čerstvě zletilé i ty po přechodu. Holohlaví muži dorazili v obvyklých dvou kategoriích – BMI v normě a BMI v normě pro nošení trika Sons of Bohemia. Co je zajímavé, všechny skupiny zachovávaly jakousi přirozenou, sobě vlastní krásu, snad tomu napomáhalo i vznešené prostředí sokolovny – mladé ženy se cudně smály, tvrdí skinheadi se smáli chlapsky a budili respekt, skinheadi XXL budili respekt XXL. Zástupci každé skupiny si hleděli svých kumpánů a nestrhl se žádný konflikt napříč širokým spektrem posluchačů Ortelu, které může být tak široké i kvůli všeobecně srozumitelným textům, na které se v příštím článku podívám blíže.

Naprosto kultivované až akademické prostředí pěstovaly zástupy lidí i po skončení koncertu venku. Jakýsi pejskař-důchodce se na můj dotaz, zda takové policejní cavyky jsou v Počátkách obvyklé při každé diskotéce, rozmluvil, že to všechno se dělo jenom na popud paní Konvalinkové, členky Strany Zelených, počátecké zastupitelky a největší kritičky koncertu. Přišel jiný šedesátník, řka, že o Ortelu až dosud neslyšel, a koncertu, který mu přišel výborný, se zúčastnil z popudu mediálního humbuku. Do toho si přisadil mladý muž, že největší nepořádek pravidelně bývá okolo budovy kasína, v němž paní Konvalinková prý pořádá jakési multikulturní seance.

Pět policistů tiše přešlapovalo opodál u svých dvou zaparkovaných vozů; snad si taky mysleli svoje. Nejméně čtyři motorizované hlídky si před koncertem musely odbýt své nezbytné entrée, aby poté již jakýkoli aktivní policejní dozor nebyl vidět. Jako člověk, který toho dne nebyl obtěžován žádným z bezpočtu orgánů, tak nakonec nemám co vytknout ani policistům.

Hodnocení:
Hudba: 95 %
Texty: 80 %