‘Utrácejte, hovada!’ velí ČNB skrze média. Uutrácíme se k smrti?

Neustále kupujte šunt, jinak jsme v p*deliJistě jste si toho taky dávno všimli:

Lidé už začínají nakupovat jako dřív. Lidé začínají věřit trhu. Ekonomika už má rovná záda. Čeká nás mírný, avšak stabilní růst. Byty/auta/doplňte… jsou levnější než kdy jindy.

Škoda meziročně zvýšila svůj zisk o X,X %, očekává další růst. (Článek musí být doplněn fotografií Škodovky, a to výhradně ve sportovní verzi RS, protože všechny ostatní verze jsou k smíchu.) Škoda X/pivo X/ banka X/agentura s teplou vodou X/doplňte… získala prestižní evropské ocenění Shit of the Year.

Doplňky, bez kterých se neobejdete: designový kráječ banánu, 50 Kč, designové stropní svítidlo od 197 315 Kč.

A tak dále, a tak dále.

Z denních zpráv se na člověka permanentně valíproud manipulace, který ho má přesvědčit, aby utrácel peníze; některé časopisy (Ona Dnes, Doma) pak na sebe rovnou bezelstně berou podobu katalogů zboží pro lid Lidlový (kráječ banánu, á 50 Kč) i pro ten milionářský (stropní svítidlo, á 197 315 Kč).

Ekonomice je zkrátka třeba pomoci. Klidně do hrobu, jen když budeme mít ten dobrý pocit, že je to možná i naší zásluhou, že ČSÚ zveřejnil předpokládaný růst HDP o 0,1 %, což je neskonale více, než se předpokládalo (0,0 %, reálný stav) – tak asi uvažují ti ekonomiku velebící a dmýchající pisálci.

Ale ani to nestačí. Ekonomiku nestačí rozdmýchávat pasivně, nabádáním spotřebitele ke koupi. Musí se tak činit i aktivní pomocí podnikatelům a dalším subjektům, generujícím zisk.

Tak si NWR nebo Škodovka (rozuměj: velcí hráči) v Mf Dnes postěžuje, že má špatný export – a voilá, na druhý den je tu intervence ČNB, devalvace koruny. Krátkodobě to pomůže, dlouhodobě přivodí další agónii.

Ale i menší subjekty je třeba podporovat! Šup do novin s medailonkem nějaké firmičky, kde její majitel bude představen jako nejprozřetelnější ředitel oceněný v anketě Shit of the Year pro střední Evropu, a jen tak mimochodem ve článku naznačí, jaké má skvělé plány do budoucna a jak si jeho výrobků cení i zákazníci.
Hranice mezi tím, kdy je tato agitace ještě jaksi morálně únosná (v případě skutečně progresivní firmy, nabízející neprávem nedoceněné zboží) a kdy už je naprosto nestoudná, je velmi nejasná; pravděpodobně by však v denním tisku neměla mít vůbec místo.

Na ekonomické židli už nesedí Kalousek, takže jsme ušetřeni podobných blábolů o tom, jakého ocenění se mu od jeho přátel z bankovního sektoru zase dostalo, případně jaké spřátelené britské noviny zase ocenily českou ekonomiku pod vedením divého píče.

Ale ani současný ministr financí Babiš není bez poskvrny. 5+2 je takový deníček firemních úspěchů, Mf Dnes (iDnes) to samé, jen ne tak okaté. Děsí však Babišova pozice ‘sám sobě pánem’, kdy si může regulovat ekonomiku státu pro potřeby svých rozbujeých monopolních byznys-divizí. Babiš řekne: ‘Máme levnou naftu, Evropa se nám směje!’ a hned Agrofert prosperuje, na ještě větší úkor nás všech.

Renesanci prožívá i kampaň pomocí strachu. ‘Jeďte na dovolenou s námi, jinak se nemusíte vrátit!’ (CK Vítkovice Tours). ‘Jezděte jenom do autorizovaných (=našich předražených) servisů, jinak se zabijete v ledabyle opraveném autě!’ (Škoda).
Doba už to tak asi chce, že kampaň strachem se nevyhýbá ani tonerům do tiskáren…

Důsledky výše zmíněných manipulací? Ve vaší domácnosti se objeví kráječ na bylinky, protože ho vaše matka viděla v Ona Dnes, a další krámy. Doba plastová. Z plastu je všechno, hlavně to, co by mělo být z kovu. Zbytečné plastové krámy na baterky smrdí ftaláty, rozpadají na první dotek. Nevadí, koupíme jiné. Do zásoby! Nábytek je třeba obměňovat nejlépe každý rok, přesně podle toho, jakou ještě lacinější a papírovější sestavu nadnárodního nábytkářského řetězce redaktor v novinách nenápadně (PR) vychválí. Množí se tzv. impulzivní nákupy, po nichž jsou lidé zdeptaní.

To samé TV, pračka. Mikrovlnku je lepší po měsíci koupit novou, než ji umývat; tak uvažuje nejen dnešní naivní čtyřicátník s bídným platem, vychovaný hodnou maminkou a bezmezně důvěřující médiím, která ho vycepovala k víře v konzum. Co by si nedopřál novou, teď je měli v Lidlu za 899 Kč. Omláceného favorita je třeba nahradit fábií v základní červené barvě na leasing, starý mládenec hned pojede tramvají z bezcílné práce v jakémsi poradenství do svého panelákového bytu radostněji, když před vchodem uvidí stát výrobek z Mladé Boleslavi.

Ale nejde jenom o trpké lidské osudy těch nejujařmenějších obyvatel. Zásadním problémem je, že bezduché a mnohdy naprosto nesmyslné, ba proti-smyslné utrácení za věci, jejichž kvalita či přínos kupujícímu jsou sporné, se vlivem mediálního pro-konzumního řevu stává normou.

‘Co je zadarmo, toho si lidé neváží!’, dodávají si hned kuráže ekonomičtí experti a bezelstně národu odhalují své pokřivené myšlení. ‘Co je z »druhé ruky«, je protispolečenské!’, přisazují si prodejci automobilů.

‘Ano, ano, je třeba zdražit!’ dávají jim lidé hypnoticky za pravdu. MHD třikrát dražší a třikrát pomalejší, benzin zatížený 300 % daní z ničeho – sen každého uvědomělého kupujícího. Možnost svobodně projevit svůj názor, který nikoho nezajímá, ve volbách každé čtyři roky jako bonus k tomu. Rodino, jedeme nakupovat nábytek, to se bude bába divit, až místo své padesátileté válendy uvidí ten vrzající skvost, který je snad z kartonu. Jen jí ho doma sešroubovat!

České domácnosti se staly brouky ve sklenicích od okurek, kterými je třeba čas od času zatřást, aby havěť ožila – a začala nakupovat. Havěť neví, co je dobré; neví, co potřebuje. Jak to vůbec může ze své zadýchané sklenice tušit? Ještě že média ve spolupráci s byznysem jsou tu od té dobroty, a laskavě hmyz ekonomicky probudí.

Vítejte ve světě, kde stav ekonomiky určují noviny, které vám nadiktují, za co utratíte peníze, a bezohledné zájmy podnikatelských subjektů, které si to, za co utratíte peníze, dokonce samy určí. A nakupujte.
Jinak od ekonomů v novinách schytáte nadávky, že svým šetřením podporujete komunismus, nacismus, nebo holokaust.



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
(1 hlasů, průměr: 5,00)

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Méně krav, zato více volů se štítky . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

1 komentář u ‘Utrácejte, hovada!’ velí ČNB skrze média. Uutrácíme se k smrti?

  1. Anonymní napsal:

    Autor je génius. Díky

VLOŽIT KOMENTÁŘ