Vlaky zdarma? Apokalypsa!

Jízdné zdarma mimo dopravní špičku slibuje strana Zemanovců v předvolebním slibomaratonu. Dopravní strategii, která se vymyká všemu, co český stát za 23 polistopadových let poznal, prý navrhnul ministr dopravy Zdeněk Žák; článek na idnes ale dokola omílá zkratku SPOZ, aby u audience, které je primárně určen, vzbudil patřičné vášně.

Pojďme se na problematiku (sotva) volného cestování vlakem podívat střízlivým pohledem (nestřízlivá glosa je ZDE).

Ruší se tratě, zdražuje jízdné, na lukrativní tratě se valí hordy soukromých dopravců nabízejících navoněné nic, ale především způsobujících kolaps celé drážní dopravy. Ale přepravovat po železnici zboží, to ne, to se soukromníkům otevírá kudla v kapse; všichni mají dávno spočítáno, že na to jsou levnější kamiony, postrach kvality a mortality českých silnic. I ČD Cargo prodělává, umně to maskuje statistikami dokazujícími čím dál tím nižší prodělek. Dluh nakonec nevadí, důležité je, že je „relativně nízký v porovnání s bla bla“, to vám řekne každý (nejen) český ekonom. Až dráhy rozprodají všechen svůj majetek a dluh už se nebude dát jakkoliv snížit, řeknou ekonomové: „Sláva! Konečně je zadluženému socialistickému molochu konec, spasí nás soukromníci.“

Drážní budovy a infrastruktura se často obnovila naposledy v 60. a 70. letech; když člověk navštíví mnohá velkorysá vesnická nádraží na hlavních tazích, jde z toho na něj tíseň, ne z té rzi a špíny všude okolo, ale z toho, když se zamyslí, je-li tedy s železniční dopravou amen, a není-li to jednostranný primitivismus, spoléhat na laciné konvoje kamionů.

Do toho vpadne ministr Žák se svým návrhem, aby ve vlacích nebylo jízdné. Tedy mimo špičku, když vlakem skoro nikdo nejezdí. Neboť ČD jsou dotované, tak aby ta dotace byla k něčemu jinému než k přehlídce prázdných vagonů na zrezivělých tratích.

„Nikdy! Nedopustíme vlaky zadarmo!“ křičí jako obvykle ti, kteří vidí problém ve své peněžence, ale ne už v celém systému, kvůli kterému se jim tak špatně žije. Dotování „bezplatné“ dráhy by přece jistě šlo z jejich kapes, jako už z nich jde podpora „příživnickým cikánům“.  Tito lidé jen neradi myslí do hloubky, mnozí toho ani nejsou schopni. Reagují zcela předvídatelným způsobem, vycvičeni médii a posledními 23 lety českého (ne)vývoje.

Pokud by se dvojnásobně dotovaly vlaky, aby jimi občas NEDEJBOŽE! jel člověk zdarma, za chvíli by se dotovaly vzducholodě, domnívají se tito lidé. Rozhodně by se žádné jiné dotace či daně nezrušily. Nedivme se jejich omezeným předsudkům. Žádné předsudky to totiž nejsou, takto ty nešťastné lidi vytrénovalo 23 let českého kapitalismu, a to je na tom to nejhorší.

Tito lidé nejsou schopni pojmout, že stát by mohl, ba MĚL dotovat nejnutnější, nejpotřebnější a nejužitečnější služby, aby obratem mohl zrušit dotování milionu skrytých židovinek, které si tito lidé v podobě daní tak „rádi“ platí, přičemž skálopevně věří, že změna není možná, a tak se jenom modlí se za to, aby jich časem ještě nepřibylo.

Bojují-li tito lidé proti – navíc jen částečně – volné dopravě, bojují naprosto nesmyslně. Jejich iracionální hněv by se měl obrátit proti zástupu jiných dotací a daní, daleko neužitečnějších, než jsou dotace na přepravu lidí, kde by tento zcela nabyl racionality a opodstatnění.

Byli-li by tito lidé schopni nahlédnout problém volné dopravy v celé jeho šíři, spatřili by, že doprava zdarma by velmi pravděpodobně zvýšila turistický ruch, a tím i tržby státu, neboť dnes jsou v kurzu především víkendové zájezdy za krásami obchodních center. Celá dotace by se možná vyrušila. A naopak – jsou-li u pomalého vlaku navíc nastaveny takové ceny jako v současnosti, člověka to přímo odrazuje od cestování a s ním spojeného finančního obratu.

Tito lidé toho však schopni nejsou, a proto jim nezbývá než naučeně omdlévat nad slovem „zdarma“, zpochybňovat koncepci částečně nezpoplatněné dopravy, ale nejlépe ji zcela urážet a zesměšňovat, a to nejčastěji plamenným slovníkem politruků.

Tito lidé jsou celí říční koncept částečně bezplatné dopravy zavrhnout na základě detailistického nimrání pramenícího z jejich mřížky poznání, jako je tomu dnes zvykem. Tak se můžeme dočíst, že vlaky zdarma by určitě jezdili bezdomovci, a to by přece každému vadilo. Opravdu by bezdomovci jezdili vlaky více než nyní? Pro policii dnes není nejmenší problém lustrovat cestující na nádraží, a případně si je zřejmě rovnou odvézt pryč z města, když se jim nebude pozdávat třeba místo narození. Proč by policie stejně efektivně a horlivě nemohla vykázat z přepravy bezdomovce? Proč policie, soukromá firma by to přece měla zvládnout! Nebo nám snad tito lidé chtějí naznačit, že právě na lustrování spořádaných občanů má policie právo, kdežto na lustrování bezdomovců právo nemá? No, bylo by to přesně v duchu jejich farizejství, za kterým spíše než jakoukoliv logiku tušíme jenom jakési iluzivní dogma, ekonomickou stránku a pohodlnictví v duchu „mně se to netýká“, tedy že by se nikomu nechtělo hlídat, aby do vlaku nenastupovali bezdomovci. Jo, holenci, ale to jste si měli rozmyslet dřív, než bezdomovci vznikli, i díky vám.

Tito lidé se pak taky možná domnívají, že by lidi rajzovali vlakem jen tak z plezíru, když je to zadarmo (což je ovšem pouhé klasické „podle sebe soudím druhé“, takže se nad tím můžeme leda pousmát). Pravděpodobně jsou to titíž lidé, kteří očekávají totéž apokalyptické pré na silnicích, které má nastat, když tyto nebudou rozrušeny zpomalovacími práhy, pruhy, radary, semafory, modrými zónami a všeobecně zpoplatněny. Možná jsou jenom příbuzní. Každopádně oplývají neutuchajícím bažením nedopřát ostatním lidem příjemnou službu, jen protože oni sami by ji nevyužili.
Nevím, kdo, nebo co se řídí takovými instinkty, snad nějaký nižší hmyz.

Zmar všech „argumentů“ proti vlakům zdarma korunuje dopravní expert Emanuel Šíp, když říká: „Znevýhodnilo by to soukromé dopravce, je to naprostá pošetilost.“ Opravdu je to pošetilost? Což nám není 23-let vtloukáno do hlav, že soukromníci se mají za každou cenu snažit být lepší než ten „strašný hospodář“ stát, a to za cenu nejvyšších obětí, tedy klidně i při zdánlivě nerovných podmínkách? Neříkají nám všichni ti ekonomové, že občané si rádi připlatí za kapučíno bledé jako smrt a výtisk Mf DNES na palubě soukromého dopravce? Říkají! Tak co je tady pošetilé, celá naše víra v soukromé spasitele? Ti ekonomové snad?! Pokud by tedy soukromí dopravci nedejbože nebyli s to konkurovat státu zajišťováním přepravy, jistě bryskně přejdou na poskytování SLUŽEB (ano, služby, to je dnes solidní mantra, proto musí fungovat!), když budou nabízet občerstvení a denní tisk na nádražích, nad rámec toho, co by nabízel stát jako dopravce, který by třeba nedisponoval (a rád, protože by to nesvedl) žádným takovým rozptýlením. Taková logická symbióza státu a soukromé sféry je dnes vyloučena snad jen v myslích ekonomů.
Je to od dopravního experta nicméně zajímavá myšlenka, že jakmile stát jednou pustí na koleje soukromé dopravce, už nikdy nemůže být jízdné zadarmo. Přímo si říká o podobně drzé vyvrácení Žákovým plánem.

Není sporu o tom, že jakékoliv pochybování o správnosti vývoje 23-letého bezčasí (a dnes i bezpenězí) a snahy o jeho ekonomické i lidské zlepšení pomocí dosud neprobádaných cest, mezi které jistě patří návrh na částečně bezplatnou dopravu, musí být dnes okamžitě zatlučeny do země výsměšnými dogmatickými litaniemi, které nepřinášejí žádné logické argumenty, proč by tudy cesta neměla vést, ale pouze urážky, jak nás to ostatně učí ekonomové v celostátním tisku.
Když jsme u něho, dnes vyšel článek v Mf DNES: Vlak zdarma: Populismus, který láme rekordy. Co dodat.



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
(3 hlasů, průměr: 4,67)

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Méně krav, zato více volů se štítky , . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ