Za chůzi zaplatíte všude, plánují města

Města se spojila s provozovateli chodníků v tažení proti bezplatnému pohybu chodců ulicemi. Pokud prosadí rozšíření placených zón, chodit městy zdarma bude brzy skoro nemožné.

Není to příjemná zpráva pro většinu lidí, zejména ve velkých městech. Češi by si měli začít zvykat, že chůzí zabírají veřejný prostor a musí za ni platit. A míst, kde se za průchod bude vybírat, přibude.

Pokud nebudete chtít k pohybu využít svůj osobní vůz, využívaný Vámi tak osobně, jak jen Vám to stát cenami PHM dovolí, který ve městě navíc nesmíte nikde zaparkovat (pouze v tzv. štafetových zónách z něj můžete vyskočit za jízdy, zatímco k volantu naskočí někdo jiný), a pohrdnete-li i zlomky hromadné dopravy, „prohnete se“.

S hlasy o zpoplatnění chůze se začínají ozývat nejen města, zabývající se myšlenkou zavedení placených pěších zón, ale i firmy podnikající v rozvíjejícím se oboru. „Je potřeba změnit myšlení lidí, kteří si myslí, že mohou kráčet kamkoli a zdarma,“ tvrdí David Štajner, jeden ze zakladatelů České kráčecí asociace (ČEKA), která letos vznikla. Ta chce v budoucnu více ovlivňovat podmínky platící pro chůzi i rozvážné vykračování, jakož i pro obyčejné postávání. Sdružuje různé členy: od majitelů chodníků přes výrobce klecových lůžek po úředníky od stolu.

Součást nákladů na provoz

Do asociace už vstoupila některá města, která s nárustem chodců v ulicích bojují. „Chůze je obrovský problém, kterému v uvozovkách každý rozumí. Chybí tu ale organizace, která by odborníky na toto téma sdružovala,“ říká zastupitelka za Prahu 11 a šéfka Jihoměstské kasírovací Sára Kolínská (ODS).

„Lidé se musí naučit, že nebudou vždy moci jít, kam se jim zachce, a že chůze je součástí nákladů na provoz demokracie,“ dodala. Pro města navíc poplatky z chůze budou zajímavým příjmem: jen v Praze počítají, že vyberou na chodeckých kartách 300 miliard korun.

K zavádění placených chodeckých koridorů se přitom odhodlávají radnice i v roce komunálních voleb. Letos zdraží chodecké karty v Nymburce, v Liberci uvažují o kompletním vykázání chodců z centra města pro dýchavičné a funící osoby narozené před rokem 1989, vypouštějící největší množství CO2. Pokud se vyhláška osvědčí, přistoupí k zákazu pohybu pro všechny chodce narozené před rokem 2014, což je zatím nejpřísnější emisní norma, kterou odhlasovali čeští europoslanci v Bruselu. V Brně zase přestali povolovat vznik chodníků, místo nich vznikají vodní příkopy.

Chodců je moc

Problémy s chůzí souvisí s velkým nárůstem chodců v českých ulicích. Městům to způsobuje velké potíže: lidé chodí či stojí často špatně a blokují limuzíny úředníků. Platná česká euronorma pro pohyb chodců ve městě udává maximální hustotu pěti chodců na kilometr čtvereční.

Za její nedodržování přitom Česku hrozí až trojnásobné navýšení evropských dotací. „Jak by to tu potom asi vypadalo – všude by se pásly krávy, ovce a fotovoltaické panely, za miliardy by se odhlučňovalo listí v lese, člověk by to mohl pozorovat z rozhleden v zákopech. Ano, byl by to ráj pro podnikatele, ale my jsme se rozhodli, že do roku 2016 vytlačíme chodce z měst, a tohoto cíle chceme dosáhnout,“ uvádí Áron Stárek z odboru Státního fondu neživotného prostředí.

Chůze není rentabilní

Chodec, a to i ten stojící, je ve městech nežádoucím prvkem. Z dlouhodobého výzkumu poradenské společnosti Volejníček & Partners vyplynulo, že chodec zkrátka buď jde, nebo stojí, a to často neuvěřitelně dlouhou dobu, během níž navíc nedělá nic jiného. Svůj neproduktivně strávený čas by přitom mohl trávit daleko efektivněji, například tužením své psychické, fyzické i finanční odolnosti v prostředcích MHD nebo ve vlastním voze.

Za současných podmínek se přitom nevyplatí ani budování záchytných „chodcovišť“, v nichž by měli být bezprizorní chodci koncentrováni za účelem nákupu hrnců a dek, či hraní na kvízomatech. Je jich zkrátka stále příliš mnoho. „Chodcoviště“ by tak  musela stát na každém rohu, kde už stojí herny.

Nad novou protichodcovskou politikou si mnou ruce i represivní složky, tušíce zlatý důl. Městská policie bude moci každému chodci, který nezaplatil řádný poplatek nebo jde či stojí nepovoleným způsobem, udělit blokovou pokutu až do výše 100 miliard korun. Zanedbatelná částka může v exekutorském soukolí dále nabobtnat na tisícinásobky. Ve zvláště flagrantních případech chodecké zvůle může městská policie nasadit chodci „botičku“ a vyčkat příjezdu odtahové služby. „Ano, vím o tom; polovinu našich odtahových vozů jsme již přizpůsobili pro odtahování chodců. Žádná věda, místo háku na nakládacím rameni jsme dali dvacet oprátek,“ upřesňuje technickou stránku Leo Pilman, šéf odtahovky v Chebu.

Svoboda volby

Regulace počtu chodců poplatky či mýtem se tak zatím jeví jako daleko nejpřijatelnější varianta. „Kdo chůzi potřebuje ke svému životu, ten si za ni rád připlatí. Každý se přece může svobodně rozhodnout, jestli někam půjde, nebo bude ležet doma; totalita jednoho povoleného směru dávno skončila. Rozvoj města něco stojí, věřím, že chodci to pochopí a zařídí se podle toho,“ uzavírá debatu Jan Blažíček, koordinátor projektu „Modernizace a optimalizace dopravní infrastruktury hl. m Praha, realizovaná omezením nerentabilních způsobů přepravy.“



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
0 hlasů, průměr 0.00

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Život dnes se štítky , , . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ