Nestartující Felicie

Občas se i úžasná škodovka pose*ePřed nedávnem jsem si pořídil nový vůz. Požadavek na typ a třídu byl jasný: vůz musel být opět plně adekvátní stavu českých silnic a společnosti, jako ten předešlý.

Peugeot 306 z roku 1994 se 180 tisíci najetými kilometry tak vystřídala zbrusu nová a luxusní Škoda Felicia GLXi z roku 1997 a nájezdem pouhých 40 tisíc km. Inu, i takové poklady se ve válkou poničených stodolách chudé Vysočiny najdou.

Brutálního zátahu o 5 kW nižšího výkonu než u staré 306ky – což v praxi znamenalo výkon asi o 50 kW vyšší – jsem si však neužíval věčně: po necelém měsíci auto přestalo startovat. Startér točí, motor nenaskočí. Pokud náhodou nastartuje (průměrně jednou za dva dny) a náhodou nechcípne za jízdy, po vypnutí motoru znovu nestartuje. A tak pořád dokola.

Není divu, že mne tak nebanální chování vozu – vždyť co je smělejšího, než vůz, který nejede? – začalo bavit, ale nakonec jsem přece jen auto odtáhl v zubech do servisu. A proti mně si to zase ševelily samé předfejsliftové Felicie a někam jely, žádná hrdě nechrchlala naprázdno startérem u příkopu a nestála dny a týdny na svém místě.

Když jsem závadu zaznamenal poprvé, bylo zrovna po několik dní vlhko a deštivo, což ve mně vzbudilo takřka židovskou domýšlivost a myšlenku, že mladoboleslavskému výrobku, dříve garážovanému, asi vadí stání na dešti.

Židovský vyhledávač už to pak domyslel za mně: Felicia nestartuje po dešti. Musel jsem napsat snad jenom F, pak už to Golem sám doplnil. Tak jsem se dozvěděl, co jsem dávno tušil: tedy že hlavními nepřáteli Mladé Boleslavi jsou jaro, léto, podzim, zima, silnice a řidiči.

Proč jsem to tušil? Proto: už skvělý Favorit, pseudovůz opěvovaný úplatnými médii nejméně do roku 2090, při mrholení a teplotách oběma směry odlišných od pokojové startoval jenom proti své vůli. Ale vždy nastartoval. Asi proto, že jeho motor nějací učni tak fatálně úzce nespřáhli s elektronikou sestavenou z odřezků Volkswagenu, jako u Felicie.

Člověk otevře kapotu a na všech těch kurvítkách čte: Bosch, Siemens. Ani rozdělovač ten krám už nemá. Zato má nějaké monovstřikování od Bosche. Tipuji, že stereovstřikování by bývalo přestalo fungovat už před deseti lety.

Pročítal jsem diskusní fóra a řešení mého problému s nestartující Felicií jako by neexistovalo. Znovuzprovozněné Felicie byly v těchto diskusích reprezentovány většinou jen staršími typy s rozdělovačem – tam byl problém v rozdělovači –, případně to někdo vyřešil tak, že shodil škodovku ze skály a koupil si skutečný vůz.

Až nakonec jsem se dozvěděl, že mě nejspíš čeká výměna elektroniky za nějaké 3 tisíce Kč v neautorizovaném servisu.

Nestartování zánovní dvacetileté Felicie 1.3 MPi nicméně může být způsobeno snad čímkoli, včetně místnosti a Chucka Norrise. Palivový filtr, elektronika, imobilizér, pojistková skříňka, snad i jakási obyčejná klapka s pružinou mohou u tohoto vozu zhatit tak základní funkci, kterou je nastartování.

Určitě jsou všechny klíčové prvky vyrobené z plastu a po dvaceti letech se to všechno obrousí a rozpadne, ve spojích vyschne eurocín bez olova a prostě to přestane fungovat, i kdyby auto stálo celou dobu v garáži.

Lámali si s tím hlavu dva týdny v neautorizovaném servisu, jehož jediným výstupem byla slova útěchy «kluci si tu s tím hráli a občas jim to nastartovalo, no…» a totálně vybitá baterie. A že prý znají někoho, kdo by to za ty tři tisíce možná opravil.

Protože v nejlepším se má přestat, auto jsem obratem odtáhl do servisu autorizovaného. Tam nyní čeká – dva týdny. Shánějí automechanika a autoelektrikáře, přečetl jsem si již předem ve webové prezentaci tohoto autoservisu, aby byl můj masochistický zážitek stoprocentní.

Na konci každého týdne jim volám, jestli se něco pohnulo. Zatím prý ne. Je plno.

Můj prozatímní dojem, podložený domýšlivostí, předvídavostí a vnitřním hlasem? Dnešní auta jsou křápy. Proto jsou jich po pár letech plné servisy, a na vozy vyrobené v 90. letech nevychází kapacita, neboť nové křápy mají v servise přednost.

Škodovka (a možná i některá jiná automobilka, o čemž však pochybuji) si může dovolit na zákazníka dvacetiletého vozu beze stopy rzi na karoserii úplně kašlat, třeba mu i vrátit ze servisu ohořelý vrak a naúčtovat 666 000 Kč. Drží ji prodeje nových vozů státním firmám, které jsou upláceny, aby si koupily škodovku, a i kdyby nebyly, stejně by si ji koupily.

Drží ji dumpingové zakázky na zahraničních trzích, protože jak jinak si vysvětlit, že tolik škodovek jezdí třeba v Británii a Izraeli, kde si pak jejich řidiči stěžují, že v tom dešti / horku nenastartují. Drží ji prodeje křápů, které jsou křápy i na poměry škodovky, určených pro Indii a jiné země třetího světa.


Za jak dlouho opraví autorizovaný servis Felicii (1997), která nestartuje?

Výsledky hlasování

Aktualizováno.
Čekání na opravu svého vozu si krátím četbou obskurních webů, a tak jsem kromě slizkého webu SkodaHome narazil i na blog Pohled za zrcadlo Škoda Auto. Není mi jasné, zda i za ním nestojí marketingové oddělení škodovky a nejde tedy o pouhý trolling, který má za cíl mást uživatele automobilů Škoda či zjistit jejich náladu, nebo jde skutečně o web někoho, komu jde o demaskování této značky, jejíž reklamní a obchodní praktiky jsou za hranicí slušného vkusu.

Na motivech tohoto neohrabaného, klíčovými slovy zahlceného webu však nepříliš záleží, neboť v obou případech by se potvrdilo pouze to, že Škoda automobilová a.s., dnes Škoda Auto, je v hluboké krizi (ostatně jako celý automobilový průmysl, ale pro nás Čechy je přirozeně nejmarkantnější úpadek «domovské» značky) a slušný člověk by od této společnosti a jejích servisů neměl nic očekávat, a když, tak jenom to nejhorší.


Autoservis před 50 lety. Jako by to bylo včera… i zítra

Aktualizováno.
Škodovka zatím marně hledá opraváře — už i na iDnesu.
Nábor do servisů

Aktualizováno.
Aktuálně stojí vůz v servisu vynikajících 24 dní.



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
(1 hlasů, průměr: 5,00)

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Život dnes se štítky , . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ