15 otázek k cenzuře českého internetu

Cenzura v dnešní době není nic těžkého. Naopak je všudypřítomná a nutná. Dnešní svět, ve kterém musí být kolem občana vše nalajnováno a vymezeno (někdy se zdá, že občan je v něm akorát na obtíž), se bez ní neobejde.

Profesionální popírači objektivně negativních jevů vám řeknou, že cenzura internetu neexistuje, že kdo by se takovým množstvím denně publikovaných informací probíral, a tak dále. Okolnosti ovšem svědčí o opaku. Protože cenzura se nás na nic neptá, ptejme se my na ni.

1. Proč vyhledávače podporují jenom nejnavštěvovanější mainstreamové weby?

Internetové vyhledávače zřejmě disponují jakýmsi seznamem důvěryhodných serverů, na kterých se mohou objevit slova jako cikán, židobolševik nebo kalousek, protože je jistota, že tam budou použita v nezávadném kontextu.

Osobní stránky vládních činitelů; webový prostor prověřené skupinky, která hlásá, jak jsou tato slova špatná; pár nejiniciativnějších novinářů s tím správným názorem, kteří potřebují peníze. Tam všude tato slova projdou; věechny tyto weby budou Googlem pečlivě dohledatelné a lidé na ně budou klikat jako diví.

Všechny ostatní weby mají smůlu, nebudou zahrnuty do výsledků vyhledávání. I kdyby psaly nakrásně to samé, co tyto prověřené servery. Nikdo jim nedal befel; nemají vyžádanou výjimku. Návštěvnost nula.

Množí se případy, že Google úporně odmítá zahrnout do výsledků vyhledávání aktuální článek na malém webu, a čeká, až podobný článek vyjde – třeba za den – na velkém, prověřeném webu. Ani poté článek z malého webu nezaindexuje.

Není pochyb, že vyhledávač Google poslední dobou čím dál více prosazuje politiku, vyhovující zavedeným, velkým mainstreamovým serverům. Stručně – ti, co jsou velcí, budou díky Googlu ještě větší; malí budou ještě menší a zadupáni do země.

Peněz je málo, a tak je Google lifruje těm, co je potřebují nejvíc – webům s milionovou návštěvností, které utvářejí veřejné mínění. Možná s nimi má smlouvu.

2. Jaká je úloha „fejsbukových“ serverů Akamai? Jistě i cenzorní

Máte na svých stránkách lajkovací tlačítko Facebooku, abyste byli „in“ a šli s dobou? S ním si na vaši stránku přitáhnete i tisíce přístupů z tisíců serverů společnosti Akamai, poskytovatele internetu a hostingových služeb, skutečného webového hegemonu. Navzdory japonsky znějícímu názvu, tuto společnost založil v Americe narozený Izraelec Daniel Mark Lewin.

Když jsou tato tlačítka tak rozšířená, stejně jako je rozšířený facebook, tato společnost musí mít neskonalý přehled o dění na internetu, vyhledávacích trendech, atd. Kdo má přehled, může cenzurovat. Cenzuruje společnost Akamai internet? Buďme klidně paranoidní (na internetu často nešlápneme vedle) – když do Googlu zadáme Akamai censorship, vyskočí vlastně jediná stránka (z roku 2000!) s názvem „Using Akamai to bypass Internet censorship„. Povedený vtip, není-liž pravda? Obecně – když se takhle z vyhledávače dozvíte, že svoboda je otroctví (a naopak), něco tu smrdí.

3. Proč se v průběhu dní pro váš web tak dramaticky mění počet výsledků v Googlu?

Vždy stejný vyhledávací dotaz: adresa vašeho webu v uvozovkách. Obvykle v Googlu spatříte obvyklý počet výsledků, v některé dny však počet dvojnásobně nižší, v jeden den dokonce 35-násobně (!) nižší.

Už dříve jste uvažovali, že ten dvojnásobný pokles počtu vyhledávacích výsledků vám snižuje návštěvnost, protože jste vysledovali, že přichází bezprostředně po dni se zvýšenou návštěvností, jako by ji snad měl nějak podivně kompenzovat. Protože ale nejste dost konspirativní, vždy vám to přišlo nejednoznačné.

Ovšem 35-násobné snížení počtu výsledků vyhledávání vám už prokazatelně přineslo návštěvnost pod 50 % obvyklého stavu. Téma, které během dne návštěvníky velmi zajímá (permanentně, nikoli sezónně), v ten den jako by neexistovalo – žádná návštěva na dotaz po tomto tématu. Přitom jste si ve vyhledávačích nevšimli snížení vyhledávací pozice oproti výchozímu stavu. Zvláštní, zvláštní. Přesně ve stylu Googlu.

4. Proč Google zobrazuje pro vás jiné výsledky, než pro vaše návštěvníky

Jako webmasteři jste již mnohokrát žasli nad tím, jak se na váš web návštěvník dostal. Zkusili jste do vyhledávače zadat to samé, co tam zadal návštěvník – a vaše stránka ve výsledcích nikde. Naprosté zmatení webmasterů. Google si uvědomil, že takový stav ničemu neprospívá, a webmastery raději zcela oslepil – viz bod 5.

5. Proč chce Google vědět, co návštěvníci vašich stránek hledají, ale nechce, abyste to věděli vy

V roce 2012 se v googlovském vyhledávání ve velké míře prosadil protokol https. Dříve jste věděli, přes jaký vyhledávací dotaz se k vám návštěvník dostal, nyní se dozvíte často jenom to, že návštěvník přišel z Googlu. Google má evidentně zájem střežit si vyhledávací dotazy pro sebe. Začátkem roku 2013 Google tuto mlčenlivou politiku rozšířil i na obrázky. Když google zná vyhledávací dotazy, zatímco webmasteři ne, může cenzurovat v předstihu, že webmasteři ani nebudou mít šanci poznat, co cenzuruje, a jestli vůbec.

6. Neutralita internetu. Je ohrožena?

Personalizace výsledků vyhledávání. Různí uživatelé se od vyhledávače dočkají rozdílných odkazů. Záleží to na jejich preferencích. Jaké mají chutě a co je zajímá, prozradí Googlu skrze sledovací cookie a vyhledávací historii, kterou si Google na uživatele vede. Na jednu stranu je šlechetné, že uživatel, který se zajímá o druhy plevele, se nedostane na stránky hubitelů a postřikovačů, ale na botanický server.

7. zánik „anonymizačních“ proxy. Na popud Googlu?

8. sdílení blacklistu google-seznam

9. reje crawlerů, stahovačů, kontrolovačů

10.  manuální penalty googlu

**Dbá google na pochybné „hodnotící“ stránky jako alexa.com, jako na ještě pochybnější (rankinsider.com)?

**podíl národních vlád na cenzuře internetu

**Útoky na stránky, kyberválka. Za podpory Googlu?

**Google jako vyhledávač, který vám prodá lano, na kterém vás oběsí. usnadňujte mu práci. samoúčelná politika googlu sama pro sebe

**cookie google – že až teď. Přituhuje?

závěr:

návrat samizdatu?



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
0 hlasů, průměr 0.00

-


Loading ... Loading ...
Příspěvek byl publikován v rubrice Ostatní. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

VLOŽIT KOMENTÁŘ