JIHLAVSKÉ VRCHY A DAČICKO (Alois Šimka, Praha 1958)

jsou umístěny v nejkrásnějším z renesančních patricijských domů a v někdejším sídle jihlavského soukenického cechu. V museu jsou cenné sbírky historické, národopisné i přírodovědné.

VYCHÁZKY DO OKOLÍ

Lesnaté a pahorkaté okolí města poskytuje několik kratších vycházek i celodenních výletů po malebném okolí.

1. Zaječí skok — Rantířov (6 km).

Od konečné stanice trolejbusu C (směr Staré Hory) přes trať a odtud nalevo stinnou alejí dubů a lip k samotě Ovčinec. Po­kračujeme polní cestou, která se přiblíží k železniční trati a asi 200 m ji sleduje až k okraji lesa. Tam odbočíme vpravo a sta­neme na vrcholcích rulových útesů, kde se pod námi v hloubce 30 m klikatí mezi lučinami a lesy říčka Jihlava. Na jihozápadě můžeme spatřit zalesněné vrcholy Čeřínku.

Na skalním výběžku je vytesán otisk koňské podkovy. Pověst říká, že zde skočil se skály i se svým koněm rytíř, který na lovu utýral starého honce. Zajíc, který krutého rytíře zavedl až na skálu, proměnil se zde v ďábla a vzal s sebou rytíře do pekel.

Pod skalami je suť a v ní rostliny, které sem sestoupily za doby ledové ze severských krajů. Vracíme se kus cesty zpět ke trati a podle červených značek sledujeme cestu údolím do blízkého Rantířova, odkud vlakem do Jihlavy. Pěší cesta 6 km.

2. Stará plovárna — Pančava — samota Ráj (7 km).

Z Brněnské ulice odbočíme do Křižíkovy, půjdeme pod novým mostem přes Jihlavku a kolem továrny na plyše až na starou plovárnu. Podél rybníka se dostaneme za 20 minut na Pančavu, samotu s výletní restaurací. Pokračujeme v cestě po levém břehu říčky Jihlavky podél obce Sasova, kde jsou v úbočí romantického údolí již jen těžko znatelné stopy po středověkém dolování. Po 1½ km přejdeme po lávce na pravý břeh a po 15 minutách dojdeme k samotě Ráji, nazývané též Železný hamr. Zde už se setkáme s asfaltovou silnicí, po níž se vrátíme zpět do města. Celkem 7 km.