JIHLAVSKÉ VRCHY A DAČICKO (Alois Šimka, Praha 1958)

6. Zelená: Přímělkov — Rokštejn — Panská Lhota — Okříšky — 18 km.

Ze zastávky v Přímělkově sledujeme zelené značky mezi tratí a řekou asi ½ km k říčce Brtničce, která protéká pod železnič­ním mostem. Přejdeme na její pravý břeh a jdeme proti jejímu proudu hlubokým úzkým korytem, které si zde prorazila říčka náhorní plošinou. Vysoké skály levého břehu spadají takřka svisle k vodě. Soutěska se zahýbá v širší údolí, v němž vidíme zříce­ninu Rokštejna. Po srázném břehu přijdeme na cestu, kde se k nám připojí modré značky od Dol. Smrčného. Brzy dojdeme ke hradu (2 km z Přímělkova). Od hradu pokračujeme v cestě po zelených značkách jihozápadním směrem. Modré značky sledují tok Brtničky, my odbočíme k jihu do Panské Lhoty, vzdálené od Rokštejna 2 km. Značky procházejí obcí, vedou po silnici k Brtnici, pak náhle přejdou po mezi na kraj lesa a 4 km dlou­hým průsekem procházejí Černými lesy. Po necelém 1 km od vstupu do lesa kříží žluté značky z Bransouz do Brtnice. Z Čer­ných lesů vyjdeme na silnici z Brtnice do Okříšek. Zelené značky nás zavedou na vyhlídkový bod Salátův kopec, 660 m, a odtud na nádraží do Okříšek. Délka cesty 18 km.

7. Žlutá: Bransouze — Brtnice — 7 km.

Od nádraží v Bransouzích podle žluté značky údolím a lesem. Pak stoupáme lesem na planinu, odkud je daleký rozhled po kraji. Klesající silnicí dojdeme do Brtnice. Délka cesty 7 km.

8. Žlutá: Čeřínek — Dolní Cerekev — Růžená — 16 km.

Z Čeřínku sejdeme po žlutých značkách do Horních Hutí a odtud stále klesající cestou do Dolní Cerekve. Městečko je z 13. století, kostel sv. Maří Magdaleny z 15. století byl roku 1724 ba­rokně přestavěn. Zachovala se solní brána z 16. století, u níž se vybíralo clo.

Za náměstím odbočíme vpravo, přejdeme řeku a jsme u železniční zastávky. Žluté značky pokračují podél železniční trati do Spělova (2 km). Po dalším kilometru dojdeme k samotě No­vému dvoru a pak pahorkatinou se střídajícími se lesíky, poli i loukami do Bukové (2 km od Nového dvoru). Za Bukovou pře­kročíme