Volební klipy 2017: Zapomeňte na komunisty v žoldu ČSSD a volte Rozumné

Tak jsem právě zhlédl šestici volebních spotů, které ze zákona musí vysílat Česká televize: Řádu národa (2), Cesty odpovědné společnosti (3), ČSSD (4), Radostného Česka (6), KSČM (8) a Rozumných (10).

Klip ODS, která si zaplatila první místo (chceme-li to vzít trochu konspiračně), jsem vidět nepotřeboval, neboť jsem se dozvěděl, že je v něm pouze pan Fiala s tou svojí obrovskou mluvící hlavou vousatého dítěte.

Reklamu ČSSD jsem mohl – jako všichni ostatní – vidět již v předstihu, neboť tato strana má zaplacenou tradiční propagaci na serveru Novinky.cz. Petra Cibulku (5), Gazdíkův malý STAN (7) a Zelené (9) představovat, natož vidět, netřeba.

Řád národa se představil energickým videem, které je svým obsahem, podle mého názoru, jasně zaměřeno na česky hovořící občany býv. SSSR a všechny militantní separatisty, jakož i na méně neohrožené spiklence, kteří tento Řád znají ze svého Facebooku. Tedy zcela přesně na své cílové skupiny. Prezentaci Josefa Zicklera proto není co vytknout.

Spolek s hospicovým názvem Cesta odpovědné společnosti mi představil jakýsi svazák blábolící v lese o bytovém družstvu. Zda je to oficiální klip této Cesty, možná ani vědět netřeba, neboť tento by byl jistě podobně polomrtvého vyznění.

ČSSD seslala marketingově vypolírovaného, dramaticky sestříhaného Zaorálka, který rychle blábolí o svém otci, odboráři v ostravských dolech. Takže jeho úsečný projev, parazitující na rodinné historii, vypadá – ač nechtěně – až zmateně. ČSSD má svou pevnou základnu, tudíž se nemusí nikomu představovat, a tímto videem si tak možná dovolila zacílit pouze na přežívající pozůstatky ostravských horníků, kteří mají podobně zkrácené zobaky a mozkové závity. Jistě se však tímto klipem snaží vybalancovat kauzu OKD.

Radostné Česko utopilo svůj hypermarketově vytříbený název v poněkud přepjatých klipech, které asi měly oslovit hlavně důchodce, kteří jsou proti EET. Potíž je v tom, že takových důchodců bude minimum, neboť většina jich o nějakém EET a podobných nesmyslech, které «ušili na Babiša», nechce ve své (nejen) selektivní hluchotě vůbec slyšet.

V klipu KSČM účinkují dvě velké čtyřky, takže zmatený důchodce poté, co zjistí, že číslo 44 nekandiduje, bude volit ČSSD (4). V klipu někdo mluví v prázdných frázích jako na řádné stranické schůzi. Hudební podkres se podobá pípání lékařských přístrojů, třešničkou na dortu nemocného stáří je svaté dogma, které z klipu naléhá textovou formou, a kterému se neodporuje: strana prý věnovala 100 000 Kč — onkologickému ústavu. Což je, jako by je darovala všem dětem, babičkám a světovému míru. Velmi dobře zaměřený klip.

A konečně – Rozumní. Jejich dva klipy říkají zhruba totéž, co KSČM, jenom pádněji, protože jim ani nic jiného nezbývá, má-li se o této straně volič vůbec dozvědět. Hned v úvodu to na diváka vybalí Adam Bartoš, jak to Rozumní mají s těmi migranty. Zkrátka žádné schovávačky: bude-li třeba, klidně vystupme z EU, přisazuje si Petr Hannig svým vemlouvavým hlasem, jako když másla za 70 Kč ukrajuje. Peníze dětem a nám důchodcům, promlouvá vlastenecká babička nad novinami Národní demokracie, na stole tří-, a nikoli šestiramenný svícen. Závěr patří Petru Hannigovi, kterého mediální blokáda přinutila zopakovat výšku volebního potenciálu, jehož poloviny by Rozumní ve volbách rádi dosáhli.

Druhé video Rozumných je o poznání méně nabité, je vlastně nabité pouze dosaženými studijními a lékařskými tituly, a divákovi na pozadí statických kartiček kandidátů říká (ovšem dokonalým přednesem pánů Bartoše a Hanniga), že rozumnost Rozumných je úředně potvrzena, a tedy volit Rozumné je skutečně rozumné. Vystoupení z EU není žádný problém, ba naopak – možný krok ke svobodné zemi. O přiměřený hudební podkres se postaral Petr Hannig, který již tradičně dodal svou uspávající disharmonii (ovšem s tóny Why worry od Dire Straits), a také důraz na zvířátka.

Oba klipy Rozumných jsou tedy maximálně zdařilé, je v nich přesně to, co v nich být musí a má, a podávají to navíc zcela milosrdně (slovy babičky: žádné řvaní). Měřítkem kvality nakonec budiž i to, že médiím v jejich zběsilé řeži všeho nerežimního zrovna spoty Rozumných «překvapivě» unikly, když si je netroufla zmínit byť jediným slovem.

Dál jsem volební prezentace nesledoval, bylo by to stále to samé a především – ztráta času. Ale pořád ne taková, jak se někteří novináři snaží naznačit ve svých komentářích, v nichž by veřejnoprávně vysílané předvolební spoty nejraději zrušili.

Mnoho starších i nejstarších občanů sleduje televizi, protože jim nezbývá nic jiného. A na tuto početnou skupinu občanů mohou klipy dobře zapůsobit. V tom smyslu, že jim naznačí, že ještě stále je koho volit, a že svět je tedy v pořádku a není důvod se nevypravit k volebním urnám. Ať už s tradičním lístkem KSČM, nevolitelné ČSSD, nebo dokonce rozumně znějících Rozumných…

Přesné statistiky chybějí, ale je zcela jasné, že právě dvěma totalitami zformovaní důchodci tvoří v demokratických volbách největší a zároveň nejpevnější voličské jádro. Jenom idiot nebo politický komentátor by to nazval paradoxem.

Bylo by výborné, kdyby se Rozumným bývalo povedlo uzurpovat si svou televizní minutku ještě před KSČM. Možná by to pár tisíc hlasů udělalo… Ale to už je takové falešné «co by, kdyby». A kdoví, možná nakonec pořadí volebních klipů naopak nemá žádný měřitelný vliv a je pouhou neznámou proměnnou.

Který klip průměrnému televiznímu divákovi (představuji si vskutku co nejpodivnějšího, takřka vyhynulého tvora) utkví v paměti? Některý z prvních pěti? Některý z posledních tří? Některý, který ho doopravdy zaujal?

Nebo se průměrný volič orientuje podle názvu strany? Dobrá volba 2016 upomíná na jogurty či něco podobného ze slevové akce Lidlu; Pavolu Lukšovi možná důchodci utrhají ruce.

Účelově založený spolek Referendum o EU jistě také odsaje hlasy pro sebe a v neprospěch čehokoli konstruktivního – jenom kvůli svému vtíravému názvu.

Uspět v tzv. demokratických volbách je zkrátka alchymie. V případě malých stran bez financí na mohutnou propagaci většinou zcela bez nároku na jakýkoli garantovaný a použitelný výsledek.

Osobně bych jejich váhu podcenil, ale hodně asi dělají billboardy, což mi zákonitě vyplývá z toho, že před volbami byly zakázány ty u dálnice na úkor těch ve velkých městech.

Též jsem zcela přesvědčen, že média (nejspíš záměrně) přeceňují vliv sociálních sítí. Ne; průměrný – to slovo zdůrazňuji – volič je primitivní hovado; konzerva, se kterou nic nehne, pokud to do něj někdo nepere horem dolem, jako se to v minulosti povedlo dobře skrytému Vítu Bártovi nebo naopak všudypřítomnému Agrofertu.

A je to nakonec vlastně dobře, že volí podle svého léty vytvrzeného mustru, předvolebnímu boji navzdory (pokud mu tedy nepřelétne přes nos nějaká nová vlna se starým obsahem). Vyrovnává to šance malých i velkých stran na neúspěch.

Husí kůži mám z voličů, co se prý rozhodují na poslední chvíli. Podle médií takoví existují v neuvěřitelných počtech. Možná jsou dokonce solí každých voleb. Určitě by se však pro takové lidi měly stavět gulagy.

Ale teď vážně – určitě bychom celé ty slavné demokratické volby neměli brát vážněji, než ve své malicherné podstatě jsou. Vždyť co je dnes demokracie? Posmrkaný cár čehosi v lese má větší hodnotu.

Co volič vhozením pouhého jednoho – a zrovna jednoho – lístku do urny vlastně sděluje? Že se mu líbila nějaká reklama? Jak je na tom s financemi či se svou životní perspektivou? Co ho štve? Koho, nedejbože, zná či považuje za důvěryhodného?

Vždyť to se, dá-li Bůh, nikdy nedozvíme a raději to snad ani vědět nechtějme…

Ale dost pesimismu. Buďme hrdí!

– – –



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
0 hlasů, průměr 0.00

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Život dnes se štítky . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

1 komentář u Volební klipy 2017: Zapomeňte na komunisty v žoldu ČSSD a volte Rozumné

  1. r.m. napsal:

    Fiala se do klipu namaskoval za klona Péti Nečase.

VLOŽIT KOMENTÁŘ