Židovské nápisy na křesťanských místech

Na Karlově mostě stojí INRI kříž s hebrejským nápisem, zvlášť před bouřkou vypadá impresivně. Na první pohled tápete, co to má znamenat, snad nějaké křesťansko-židovské sepětí, pro Prahu prý typické (ve skutečnosti šlo přitom vždy o absolutní ne-sepětí a nezávislou koexistenci)? Potom ale nechápete, kde vzali Židé ten elán k docela uměřenému vypodobnění křesťanského symbolu, nebo snad kteří křesťané si dali záležet na židovském nápisu…

Člověku až po chvíli dojde, že je to ten proslavený biblický part «Svatý, svatý, svatý je Hospodin zástupů», jenž svou repetitivností připomíná jiná starozákonní mudrování, která jazykem prapředků občas vyzpívávají poslanci ČR.

Pozlacený rozsypaný čaj občas někdo utrhne a hodí do Vltavy. Zřejmě tak mohou činit neinformovaní občané, kteří hebrejštinu vůkol Ježíše pochopí jako příliš okatou židovskou provokaci, stejně jako občané židovského smýšlení, kteří tento wtf-výjev také určitě zcela nepochopí, ale způsob, kterým ho pochopí, v nich vyvolá pohoršení. Což je přesně to, k čemu byla tato hebrejsky popsaná kalvárie zamýšlena. Židy hebrejský nápis (tedy ten, o kterém je řeč; kdyby zněl: «Takhle skončí každý, kdo se postaví Židovi», asi by s ním problém neměli) v kontextu s Kristem uráží.

Jak to tedy s touto podivností je? Zde je to podrobně rozepsáno (se svými dojmy se podělí i Martin Candát Putna, je tam zkrátka všechno). Provokativní dílo nechala postavit strana a vláda habsburských katolíků, aby zúčtovala s reformisty a dalšími Židy (viděno tehdejší optikou), proto ten nápis. Vpodstatě je to takové havlovské neonové srdce – co byla pro havlisty rudě svítící trubice nad Pražským hradem, to byl pro Habsburky (habsburkisty?) tento nejapný kříž. Pomník triumfu nad protivníkem – tedy nad všemi, kteří nespadají do množiny státem nucené pravdolásky, respektive státem nuceného pobělohorského katolicismu.

Dílo na připomínku ‘rouhajícího se Žida’ jakoby se rouhalo, užitím hebrejštiny, jaksi samo před sebou, ale určitou vtipnost a břitkost mu tedy upřít nemůžeme (na 17. století…). Ani to, že je to nakonec docela povedený easter-egg; kdo by zrovna na Karlově mostě (byť Karel IV. byl zajímavá postava) čekal doušku jemného antisemitismu!

Bohužel nevíme, jak vtipný, pokud vůbec, je jiný hebrejský nápis z katolické klubovny v Nové Říši. Jedině, že by nám ho některý židokatolík přeložil… Nebo snad sama V. T., uvolila-li by se, ctěná? Houkněte nám na Věrku, tajní, ať jste co k čemu!

Stejně je to zvláštní. Latina už pro katolíky asi není dost sexy (jako kdyby někdy v posledních 200 letech byla), že sahají po cool hebrejštině? Ale třeba to tak Bůh chce…



Související články:

Sdílet moudrost:

Fekálbuk / Tfujtr

-

Oznámkujte kvalitu článku jako v ruské škole (5 = výborná, 1 = špatná) ► 12345
0 hlasů, průměr 0.00

-


Loading ... Loading ...

Článek byl publikován v rubrice Život dnes se štítky , . Kliknutím na příslušnou rubriku nebo štítek zobrazíte články na podobné téma.

VLOŽIT KOMENTÁŘ